Orthonelia spreekt: Het rad van fortuin!

Het rad van fortuin

Hey iedereen! Vandaag heb ik het over een must voor leerkrachten, opvoeders, ouders, tantes, nonkels, kortom iedereen die met kinderen omgaat… Het rad van fortuin! Ik heb de mijne gekocht in de IKEA en ben er énorm blij mee! Ik heb gehoord dat anderen de vakjes te klein zouden vinden, dan kan je ook steeds zelf een draairad maken. Helemaal niet moeilijk. Misschien een ideetje om uit te leggen in een volgende blog?

Maar vandaag heb ik het over mijn fantastisch draairad van de IKEA. 🙂 Ik gebruik het eigenlijk best vaak. Ik heb per vakje een stukje velcro op gekleefd, zodat ik er kaartjes kan aanhangen. En die kaartjes zitten allemaal in één doos bij mij. Dit is wat ik doe met mijn draairad:

Kiezen bij het spelen

Wat me heel hard opvalt is dat er kinderen zijn die niet goed kunnen kiezen. Wanneer ze mogen spelen staan ze een half uur te staren naar het keuzebord, waardoor hun speeltijd veel korter is dan voorzien. Om hen te helpen installeerde ik het draairad met de verschillende hoeken op. Ze mogen draaien en moeten goed kijken waar de pijl is gestopt. Is het gestopt? Dan zie je in welke hoek je mag gaan spelen. Dit is zeker geen verplichting voor kinderen, als ze zelf kunnen kiezen zoveel te beter. Maar voor de kinderen die het lastig hebben met kiezen, merk ik dat het wel helpt. Ook voor kinderen die steeds met hetzelfde spelen durf ik het draairad te gebruiken.
Het bord gebruik ik ook soms als er kinderen eerder klaar zijn met een taakje. Ze zijn bijvoorbeeld aan het rekenen en die ene leerling is echt snel klaar, ondanks de differentiatie en moeilijkere opdrachtjes ;-). Als ze klaar zijn en mogen spelen, mogen ze even snel aan het rad draaien en in die hoek gaan spelen.

Helpen bij het opruimen

Wat ik nog niet heb gedaan maar zeker wel ga testen is opruimen aan de hand van het draairad. Je laat iedere leerling draaien en maakt hen verantwoordelijk voor een bepaalde hoek. Dit kunnen 2 leerlingen zijn per hoek, naar gelang hoeveel leerlingen je hebt. Niet alleen in de klas maar ook thuis kan dit zeker nuttig zijn! 🙂 Je leert kinderen systematisch opruimen en structuur in het opruimen te creëren. Je leert kinderen gericht kijken naar een bepaalde hoek zonder het overzicht te verliezen. Ik laat jullie zeker weten hoe dit ging van zodra ik het heb uitgetest.

Gesprekjes

Iedere week organiseer ik taalgroepjes voor mijn taalsterke en taalzwakkere leerlingen. Eigenlijk kan het in beide groepen gebruikt worden. Wat ik onlangs deed met mijn taalsterke leerlingen was allerlei situatiekaartjes aan het rad vast hangen. Bijvoorbeeld een dokterszaal, een speelplaats, een jungle, … Je kan er van alles ophangen, maakt niet uit! Draai aan het rad en praat er over. Wat weet jij er over? Misschien kan je samen een verhaal vertellen aan de hand van de prent. Je kan zoveel taal uitlokken op deze manier en kinderen hun fantasie prikkelen. Geef hen een onderwerp (bv. een dikke kat), draai aan het rad en bespreek welke avonturen hij maakt waar. Gegarandeerd toffe, lachwekkende verhalen!

Maar ook voor taalzwakkere kinderen kan dit helpen. Ik heb veel kinderen die momenteel op woordenschatniveau zitten. We leren regelmatig woordenschat aan in thema’s. Ik hang de woordenschat (prenten) op aan het rad, draai aan het rad en laat de kinderen deze verwoorden. Iets minder spectaculair, maar zo kunnen we toch nog een keertje aan het rad draaien!

Themagerichte spelletjes

Wat ook tof is, is dat je het rad in elk thema kan gebruiken. Ik denk zo spontaan aan ‘ziek zijn’ of thema ‘dokter’. Voorzie voor elke leerling een mannetje of voorzie een foto van zichzelf. Hang prentjes van een lichaamsdeel op het rad. Draai aan het rad, kijk welk lichaamsdeel het is en kleef een pleister over hetzelfde lichaamsdeel op jouw mannetje. Begrijp je? Ook bij carnaval denk ik spontaan aan een aankleedspel. Voorzie mannetjes voor elke leerling, hang gekke hoeden, brillen, outfits aan het rad. Laat de kinderen enkele keren draaien en zo hun outfit samenstellen. Grappig toch?!

Werken rond letters en cijfers

Maar hetgeen waar ik het rad nog het meest voor gebruik zijn waarschijnlijk letters en cijfers! 🙂 Het is zo gemakkelijk om een bingo te organiseren. Je maakt kaartjes met verschillende letters op bijvoorbeeld. Iedere speler krijgt een kaart. Je draait om de beurt aan het rad. Heb je de letter die het rad aangeeft? Dan mag je een kruisje zetten op jouw bingokaart. Wie heeft als eerste zijn kaart vol? Spannend!

Zeker niet iets om alleen in de klas te doen maar wederom, dit kan ook thuis gebeuren. Het is een heel speelse manier om met letters en cijfers aan de slag te gaan. Je kan dit uiteraard nog anders aanpakken, niet perse met een bingokaart. Rond de Sintperiode kan je met letterkoekjes werken die je op tafel legt, je draait aan het rad en mag de letter opeten die de pijl aanduidt! Hoezo rond letters en cijfers werken is saai?


Dat was het alweer. Graag zou ik weten of jullie ook een draairad gebruiken en op welke manier. Wie weet doe ik nog inspiratie op. 😉

Tot de volgende en fijn weekend!

Orthonelia

https://www.instagram.com/orthonelia

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

BACK TO TOP