Orthonelia spreekt: Verteldobbelstenen

Hoi iedereen!
WAT EEN WEEK. Het is echt superdruk op het werk, er zijn veel zieken en ook de kinderen zijn druk (maar enthousiast). Het is de eerste week dat ik Instagram gebruik en ik merk dat dit voor mij puur ontspanning is. Ik hou er van na te denken wat ik ga delen en waarom. Wel, vandaag is er goed nagedacht, ik deel met plezier verteldobbelstenen en wat ik ermee doe.

Euh, watte?
Verteldobbelstenen zijn dobbelstenen met prentjes op. Ik heb mijn verteldobbelstenen uit de Flying Tiger. Je kan er sowieso vinden in speelgoedwinkels en online. In mijn doosje zitten 6 dobbelstenen, ideaal eigenlijk. Mijn dobbelstenen hebben ook geen specifiek thema, het zijn willekeurige prenten door elkaar. Ik merkte dat sommige sets wel met thema’s werken, maar dit heb ik bewust niet gekozen omdat ik er van overtuigd ben dat je met willekeurige prenten meer taal kan uitlokken. Vind je niet wat je zoekt? Het kan zijn dat je meer vindt op de zoekterm ‘story cubes’. Vind je nog steeds niet wat je zoekt en teken je graag? Koop blanco dobbelstenen en teken zelf wat je maar wil! Je kan het ook virtueel gebruiken op de tablet via de app ‘story cubes’.

Waarom zou je het gebruiken?
Ons brein werkt zo dat het in staat in beelden snel te verwerken. Je gaat automatisch nadenken over de woorden die bij de prenten horen en misschien zelfs verder. Het prikkelt de fantasie én zorgt voor sowieso hilarische momenten (want geef toe, een vogel, een drolletje, een regenwolk, een ijsje en een walvis, wat een gekke combinatie!).

En hoe werk je er dan mee?
Ik geef toe, ik heb de verteldobbelstenen al voor meerdere activiteiten gebruikt en ik zou ze nog meer kunnen gebruiken! Zowel inzetbaar voor taalsterke als taalzwakke kinderen. Zowel voor jong als oud. Even oplijsten wat ik al heb gedaan:

– Verhalen maken

Maak groepjes van 2 of 3 kinderen OF speel het gewoon lekker zelf met jouw kind. Ieder dobbelt met een dobbelsteen (of 2 of 3). Kijk naar de prenten die je ziet. Verzin nu samen een verhaal: ieder om de beurt moet een zin verzinnen die bij de prenten passen. Zin klaar? Schrijf het op. Dan is het aan de volgende, hij/zij verzint een zin die bij de vorige past. Wedden dat je een grappig verhaal maakt?

– Vertellen over het weekend/ervaringen
Sommige kinderen hebben het lastig met spontaan vertellen. Je kan de kinderen laten gooien met de dobbelstenen, er eentje laten uitkiezen en rond die prent laten vertellen. Zo baken je het gespreksonderwerp af.

– Woordenschatniveau
Voor kinderen die nog heel hard op woordenschatniveau leren (of gewoon heel jonge kinderen) is dit een toffe variant om te werken. Laat ze één voor één een dobbelsteen gooien en benoemen wat er op staat. Eventueel kan je toewerken naar een zin: “de …. heeft een ….” (de puntjes in te vullen door wat je hebt gegooid) en later uitbreiden.

– Hulp bij schrijven van verhaaltjes of gedichtjes
Sommige kinderen hebben het lastig om vanuit het niks een gedichtje of verhaal te schrijven. Toegegeven, dat is ook gewoon niet zo simpel. Laat kinderen zelfstandig aan de slag gaan met de dobbelstenen en laat hen zo inspiratie opdoen. Komt het kind echt niet tot een verhaal of gedicht? Voorzie er eentje met ontbrekende woorden. Laat de kinderen dobbelen en de woorden die zij willen invullen. Wederom, heel grappig!

– Evalueren
Wat ik eerder heb gedaan, weliswaar met iets oudere kinderen, is evalueren met de dobbelstenen. Als je vraagt “hoe voel je je vandaag” of “hoe vond je het”, kunnen kinderen vaak niet antwoorden. Want ja, hoe voel ik me nu precies? Hoe omschrijf je dat? Door de dobbelstenen aan te bieden gaan de kinderen verder nadenken. Een voorbeeld? “Ik voel me als een fiets, eens ik een duwtje in de rug krijg, ben ik vertrokken”. Net omdat ze moeten antwoorden met gekke prenten, gaan ze creatief uit de hoek komen. Dit kan tot mooie resultaten leiden!

Het wil echter niet zeggen dat het niet anders kan, er zijn genoeg variaties te voorzien per activiteit! 🙂 Het prikkelt niet alleen de fantasie van de kinderen maar ook van de volwassene ;-). Ik ben er van overtuigd dat verteldobbelstenen geen tool zijn voor enkel leerkrachten of professionals. Ik denk dat je als ouder ook véél meer taal kan uitlokken, hoe het was op school bijvoorbeeld. Maar aangezien ik zelf geen kinderen heb, kan ik dit niet uittesten voor jullie. Test het gerust zelf en laat weten hoe het ging!

Tot de volgende!
Orthonelia

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*

BACK TO TOP